مدیریت استراتژیکنگهداشت کارکنان

مدیریت استعداد ؛ نردبانی برای پیشرفت سازمان

سازمان‌ها برای رسیدن به موفقیت باید مسیری پر پیچ‌وخم را طی کنند و حواسشان به تمام اصول حرفه‌ای باشد. بدیهی است که هیچ سازمانی نمی‌تواند بدون داشتن بهترین کارمندها و بدون آموزش درست به آن‌ها، به موفقیت برسد؛ مدیریت استعداد نوعی رویکرد و استراتژی است که سازمان شما را بیمه می‌کند، به پیشرفتش کمک می‌کند و باعث برندسازی می‌شود. اما استعدادیابی و مدیریت آن چیست؟ چطور می‌توانیم آن را در سازمان به‌خوبی پیاده کنیم؟ برای دانستن پاسخ این سوال‌ها، در این مقاله همراه ما باشید.

مدیریت استعداد چیست؟

مدیریت استعداد به معنای جذب و استخدام بهترین و مستعدترین نیروها و همچنین حفظ آن‌ها و کمک به آموزششان است. در واقع یعنی در مراحل استخدام استعداد و توانایی را معیار اصلی قرار دهیم و همچنین در ادامه‌ مسیر از این استعدادها حمایت کنیم. استراتژی مدیریت سرمایه‌های انسانی و استعداد‌پروری باعث می‌شود نیروهای جدیدی که وارد سازمان می‌شوند، بتوانند به رشد و پویایی آن کمک کنند و نیروهای با استعداد قدیمی، در سازمان بمانند. به تعبیری ساده‌تر، مدیریت استعداد یعنی شما استعدادهای کارکنانتان را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید.

مدیریت استعداد چه مزایایی برای سازمان دارد؟

  • باعث بهبود عملکرد کلی سازمان می‌شود.
  • فرصت‌های رشد و توسعه به وجود می‌آورد.
  • حاکم کردن مدیریت استعداد بر تعهد سازمانی تاثیر مثبت دارد.
  • فضایی صمیمانه و سرشار از انگیزه به وجود می‌آورد.
  • بهره‌وری مالی را افزایش می‌دهد.
  • جلوی ورود و خروج‌های هزینه‌بر را از سازمان می‌گیرد.
  • به روند جانشین پروری در سازمان کمک می‌کند.

اصول مدیریت استعداد کدام‌اند؟

1. به مدیرها آموزش دهید

در گام اول برای پیاده سازی استعدادیابی، به مدیرهای بخش‌های مختلف این مسئله را آموزش دهید. به آن‌ها بگویید استعدادها و توانایی‌های هریک از اعضای بخش‌های خودشان را شناسایی کنند و به آن‌ها کمک کنند از استعدادهایشان به درستی استفاده کنند.

2. در استخدام نیروهای جدید مدیریت استعداد را لحاظ کنید

یکی دیگر از اصول و در واقع اهداف مدیریت تلنت‌ها و کاربردش در یک سازمان، ورود نیروهای جدید متخصص است؛ این نیروهای سازمان هستند که عملکرد آن را تعیین می‌کنند، پس با مدیریت منابع انسانی هماهنگ کنید تا مدیریت استعداد را در بخش استخدام و مصاحبه‌ي نیروهای جدید جاری کنند.

3. جابه‌جایی‌های درست

مدیریت استعدادها در سازمان به شما کمک می‌کند بدانید در هر بخش چه استعدادهایی وجود دارند و این استعدادها در کدام زمینه می‌توانند کمکتان کنند؛ پس بعد از این‌که با استراتژی درست مدیریت منابع انسانی مبتنی بر استعداد را حاکم کردید، می‌توانید در سازمان جابه‌جایی‌های درست و هوشمندانه‌ای داشته باشید و هر کارمند را به بخشی که با توانایی‌اش سازگار است، هدایت کنید.

4. از آزمون کشف استعداد و ارزیابی کمک بگیرید

هیچ‌وقت نمی‌شود چشمی یا از روی احساسات استعداد افراد را حدس زد! آزمون‌ها و پرسشنامه های استعدادیابی می‌توانند راهنماهای دقیقی باشند و به شما نشان دهند استعداد هر کس در چه زمینه‌ای است و چه کمک‌هایی می‌تواند به سازمان شما کند.

چند تن از مدل‌های مدیریت استعداد در یک نگاه

مدل‌ مدیریت تلنت در واقع روشی است برای پیاده‌سازی این امر در سازمان. مدل‌های مختلفی برای آن در سازمان طراحی شد‌ه‌اند؛ بعضی از این مدل‌ها عبارت‌اند از:

  • مدل پنج عاملی فیلیپس و راپر:

این مدل بر اساس پنج عامل طراحی شده است: جذب استعدادها، انتخاب بین استعدادها، به‌کار گیری استعدادها در سازمان، توسعه و بهسازی افراد بااستعداد و حفظ و نگه‌داری کارمندهای مستعد.

  • مدل کالینگز و ملاهی:

در این مدل در گام اول پست‌های مهم و کلیدی سازمان مشخص می‌شود؛ در گام بعدی مهارت‌ها و استعدادهای لازم برای این پست مشخص می‌شود و بعد فرد متناسب از داخل یا بیرون سازمان وارد این پست می‌شود.

  • مدل جامع سیستمی مدیریت استعداد:

این مدل در ایران طراحی شده است که در آن سازمان روی بهبود مهارت‌های فردی و توسعه و کنترل استعدادها متمرکز است.

مدیریت استعداد و مدیریت دانش چه تفاوتی با هم دارند؟

در واقع نوعی استراتژی است برای جذب، شناسایی و حفظ نیروهای مستعد و مدیریت دانش مجموعه‌ای از اقدامات سازمان برای توزیع دانش بین این نیروهاست؛ در واقع مدیریت استعداد، استعدادهای درونی فرد را در نظر می‌گیرد و مدیریت دانش به این توجه دارد که دانش و علوم مورد نیاز برای کار، به‌طور درست و حرفه‌ای در این سازمان توزیع شود.

استعدادیابی چطور به جانشین پروری کمک می‌کند؟

وقتی شما استعدادپروری را در مدیریت منابع انسانی و کل سازمان حاکم کنید، در واقع راه را برای ورود بهترین افراد و همچنین رشد کارمندهای قدیمی باز می‌کنید. این مسئله باعث می‌شود هر کس سر جای خودش قرار بگیرد و شما بتوانید بهترین گزینه‌ها را برای جانشین پروری انتخاب کنید. در نتیجه با وجود مدیریت استراتژیک، جانشین پروری ساده‌تر و هدف‌مندتر می‌شود.

مدیریت استعداد یا آسانسور رشد؟

یک مدیر باهوش و حرفه‌ای، می‌داند که هیچ‌چیز خودبه‌خود به بهترین وضعیت خود نمی‌رسد، بنابراین سعی می‌کند راه‌ها و فوت‌وفن‌های بهترین شدن را یاد بگیرد. مدیریت استعداد که مبحثی به‌شدت مهم است، باعث می‌شود سازمان شما تبدیل به یک سازمان قوی و روبه‌جلو شود، چرا؟ چون شما می‌دانید چطور از استعدادهای کارکنانتان استفاده کنید و آ‌ن‌ها را در مسیرهای غلط قرار ندهید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا