جذب و استخدام

نگاهی به چالش های استخدام در ایران

بدیهی است که موقعیت هر سازمان، شرکت یا کسب‌وکاری به اعضایش بستگی دارد؛ به این‌که شما به‌عنوان مدیر چقدر توانایی دارید برای هر پست و هر نقش، بهترین فرد را انتخاب کنید. این مسئولیت‌ وظیفه‌ی ساده‌ای نیست و شما باید از هفت خان بگذرید و با چالش های استخدام دست‌وپنجه نرم کنید. استخدام افراد درست، افرادی که بتوانند در موقعیت خودشان بهترین باشند و سازمان و کسب‌وکار شما را به جلو برانند، نیازمند رد شدن از موانع و چالش‌هاست. چالش های استخدام که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید و در مقابلشان غافلگیر نمی‌شوید.

بزرگترین چالش های استخدام برای مدیران کدام‌اند؟

1. نداشتن برنامه‌ مشخص برای استخدام

یکی از مهم‌ترین چالش های استخدام و جذب نداشتن یک برنامه‌ي مشخص برای جذب نیروی مورد نظر است؛ یعنی خود شما به‌عنوان کارفرما دید روشن و دقیقی از پست موردنظر ندارید، بنابراین در مصاحبه تمام فاکتورها در نظر گرفته نمی‌شوند! شما برای جذب بهترین نیروها، باید تصویر کاملی از فرد موردنیازتان داشته باشید؛ این‌که چه مهارت‌هایی داشته باشد، چه ویژگی‌های اخلاقی و فردی‌ای داشته باشد و از چه فیلترهایی باید عبور کند تا اطمینان پیدا کنید فرد مناسبی برای این پست و این نقش در کار شماست.

2. هزینه‌های استخدام

از دیگر چالش های جذب نیروی انسانی هزینه‌های استخدام است که می‌تواند فشار زیادی به سازمان یا شرکت وارد کند؛ هزینه‌های چاپ و انتشار آگهی، مصاحبه با افراد مختلف، آموزش‌های اولیه و طی کردن مراحل جامعه‌پذیری سازمانی برای حفظ فرد در سازمان.

3. مشکلات کمبود نیروی انسانی

ممکن است شما بعد از پشت سر گذاشتن مصاحبه‌های مختلف، نتوانید فرد موردنظر را پیدا کنید؛ یعنی در نقش موردنیاز شما افراد آموزش دیده‌ی کمتری وجود داشته باشند یا شرکت شما نتواند از پس حقوق درخواستی مصاحبه‌شونده‌ها بربیاید. مشکلات کمبود نیروی انسانی دامن سازمان را می‌گیرد و در کارتان نتیجه‌ی منفی دارد.

4. عدم مهارت در مصاحبه

مصاحبه کار ساده‌ای نیست و نباید آن را دست‌کم گرفت؛ مصاحبه اولین برخورد فرد با سازمان و شرکت شماست و باید حرفه‌ای، دقیق و حساب‌شده باشد. یکی از چالش های استخدام منابع انسانی، انتخاب فرد مصاحبه کننده است؛ فردی که هم باید درک کاملی از نقش و انتظارات دارد، هم به فنون مصاحبه مجهز است.

5. استخدام اشتباه

اگر شما به‌عنوان مدیر کل سازمان یا مدیر منابع انسانی به استخدام همه‌جانبه نگاه نکنید؛ در خطر استخدام اشتباه قرار می‌گیرید. مثلاً ممکن است فردی را استخدام کنید که اگرچه مهارت‌های موردنیاز شما را دارد، اما ویژگی‌های اخلاقی‌اش با فرهنگ سازمانی شما سازگار نیست یا بالعکس. همچنین در صورت نداشتن برنامه‌ریزی این خطر وجود دارد که در بخش‌هایی کارمندهای زیادی استخدام کنید و با تورم نیروی انسانی (ازدیاد نیروی انسانی) مواجه شوید و در بخش‌های با کمبود نیروی انسانی.

راهکارهای عبور از چالش های برنامه ریزی نیروی انسانی در ایران چیست؟

گام اول: برآورد وضعیت و نیازهای شرکت

شما به‌عنوان مدیر شرکت باید با همکاری مدیریت منابع انسانی در گام اول ارزیابی‌هایی دقیقی از وضعیت کاری‌تان داشته باشید، این‌که چقدر بودجه دارید، در کدام پست‌ها نیاز به نیرو دارید و هدفتان از استخدام نیروی جدید چیست. این ارزیابی دقیق در مدیریت چالش های استخدام به شما کمک زیادی می‌کند و باعث می‌شود حرفه‌ای گام بردارید.

گام دوم: پخش حرفه‌ای و به‌روز آگهی‌ها

برای پخش آگهی‌های استخدام به روش‌های قدیمی بسنده نکنید؛ از به‌روزترین روش‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کنید تا گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشید و با مشکلات کمبود نیروی انسانی روبه‌رو نشوید. خوشبختانه امروز سایت‌ها و نرم‌افزارهای کاریابی زیادی هستند که کارجویان از آن استفاده می‌کنند و می‌‌توانند شما را به فرد موردنظرتان برسانند.

گام سوم: انتخاب مصاحبه کننده حرفه‌ای

مهارت مصاحبه کننده نقش زیادی در موفقیت استخدام دارد؛ چه خودتان مصاحبه کننده باشید و چه یکی از نیروهای منابع انسانی فراموش نکنید مصاحبه استخدامی نیمی از مسیر یک استخدام موفق است. با کمک یک مصاحبه حرفه‌ای شما می‌توانید بهترین فرد از نظر مهارت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی را انتخاب کنید و با انتخاب مناسب‌ترین فرد، بعد از مدتی دوباره درگیر پروسه‌ی استخدام فرد دیگری نشوید.

گام چهارم: طراحی یک آیین‌نامه برای نقش موردنظر

برای عبور از چالش های استخدام بهتر است برای هر پست یا شغل یک آیین‌نامه طراحی کنید؛ یعنی منابع انسانی سازمان لیستی از ویژگی‌های موردنیاز هر پست شغلی، ویژگی‌های اخلاقی مطابق با فرهنگ سازمانی و میزان استاندارد حقوق و مزایای آن تهیه کند تا فرایند مصاحبه به بهترین شکل ممکن پیش برود.

شگردهای مواجهه با چالش های استخدام برای مدیران

هیچ سازمان و کسب‌وکاری بدون همت، علاقه‌، دانش و همراهی کارکنانش نمی‌تواند قدمی از قدم بردارد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسئولیت هر مدیری این است که بهترین و ماهرترین افراد را گرد هم بیاورد و بین آن‌ها همکاری خوبی برقرار کند. استخدام عضوهای سازمان اصلاً نباید دست‌کم گرفته شود و باید برای چالش های استخدام آماده بود. جذب نیروی انسانی خوب، هموار ساختن مسیر موفقیت است و نیاز به دقت، هوشمندی و زمان مناسب دارد. هر اشتباه شما در استخدام می‌تواند ضربه‌هایی به کارتان بزند و در پیش‌روی‌اش اخلال ایجاد کند؛ پس بدون برنامه، بدون مطالعه تجربیات دیگران و انواع کتاب‌ها در زمینه‌ی مصاحبه، برای استخدام اقدام نکنید.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا