نگهداشت کارکنان

برای پرداخت حق بیمه کارکنان باید چه کاری انجام دهید؟

به‌عنوان کارفرما یکی از مسئولیت‌های مهم و حیاتی روی دوش شما، بیمه کارکنان است. هر کارمندی حق دارد در کنار حقوقش، از بیمه هم برای خود و خانواده‌اش استفاده کند تا زندگی راحت‌تر و امن‌تری داشته باشد؛ چون حادثه خبر نمی‌کند و بیماری می‌تواند به سراغ هر کسی برود. اصل ۱۴۸ قانون کار می‌گوید تمام کارفرماها بعد از شروع کسب‌وکار ۱۵ روز برای بیمه کردن کارکنان زمان دارند. آن‌ها باید مراحل قانونی پرداخت بیمه را طی کنند و بیمه را از اولین روز شروع به کار هر کارمند بپردازند.
از جایی‌که نپرداختن و یا کوتاهی در پرداخت بیمه می‌تواند هم کارمندان را دلسرد کند و هم جریمه به دنبال داشته باشد، اطلاع از روند آن ضروری است. در این مقاله به سراغ بیمه کارکنان رفته‌ایم تا با زیروبمش آشنا شویم.

حق بیمه کارمندان دولت چیست؟

بیمه‌ی کارکنان دولت نوعی بیمه است که برای محافظت و حمایت از کلیه‌ی کارکنان وزارت‌خانه‌های دولتی، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی، قضات، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، هیئت‌علمی‌های دانشگاه و موسسات پژوهش عالی، شهرداری‌ها، نیروهای مسلح و تمام کارهایی که به‌نوعی به دولت وابسته‌اند، شکل گرفته است. این کارکنان باید تحت پوشش بیمه‌ی تامین اجتماعی قرار بگیرند.

مزایای بیمه کارکنان دولت و شرکت‌های خصوصی

شما با پرداخت حق بیمه کارمندان در واقع آن‌ها را به زیر یک چتر حمایتی می‌برید؛ چتری که از آن‌ها در مقابل هزینه درمان بیماری‌ها، هزینه روبه‌رویی با حوادث ناگوار، بیکاری، از کار افتادگی، بازنشستگی، هزینه‌های بارداری، هزینه‌های ازدواج و… محافظت می‌کند. داشتن دفترچه باعث می‌شود فرد در مواقع بیماری دچار مشکل نشود و همچنین نگران دوران بازنشستگی‌اش نباشد. در ضمن سازمان‌هایی که از بیمه عمر استفاده می‌کنند باعث می‌شوند فرد اطمینان بیشتری از آینده‌اش داشته باشد و آسوده‌تر زندگی کند.

گام‌های پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برای کارکنان

1. دریافت کد کارگاه

در گام اول شما به‌عنوان کارفرما بعد از تاسیس کسب‌وکار باید به نزدیک‌ترین شعبه بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و از آن‌ها کد کارگاهی بیمه بخواهید. این کد ده رقمی توسط بازرس بیمه بررسی می‌شود.

2. جمع‌آوری کد ملی برای بیمه کارکنان

در گام بعدی هر کارمند یا کارگری که قبلاً بیمه نشده و کد بیمه ندارد، به شعبه مراجعه می‌کند و کد ملی‌اش را ارائه می‌دهد.

3. دریافت لیست حق بیمه

در ادامه نوبت ارسال لیست می‌رسد؛ لیستی که باید ماهانه برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کنید. برای دریافت لیست حق بیمه می‌توانید به سایت بیمه‌ی مذکور مراجعه کنید و لیست را به‌صورت آنلاین دریافت کنید.

4. پرداخت حق آنلاین بیمه

برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی باید ۳۰ درصد دستمزد یا حقوق فرد بیمه شده، واریز کنید؛ از این ۳۰ درصد ۲۳ درصد سهم شما به‌عنوان کارفرماست و ۷ درصد حق بیمه کارمندان دولت است و از حقوقشان کسر می‌شود. مبلغ دقیق حق بیمه هر سال با توجه به حداقل دستمزد تعیین می‌شود؛ مثلاً نحوه محاسبه بیمه کارکنان ۱۴۰۰ با بیمه کارکنان ۱۳۹۹ براساس میزان حقوق متفاوت است، ولی کماکان ۳۰ درصد ثابت می‌ماند.

فیش بیمه تامین اجتماعی را چطور می‌توان انلاین پرداخت کرد؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر روش‌های ساده‌ای برای پرداخت حق بیمه پیش پای کارفرمایان قرار داده شده است؛ حالا شما می‌توانید برای پرداخت فیش بیمه تامین اجتماعی از خودپرداز، تلفن‌بانک، سایت بانک و سامانه USSD استفاده کنید.
مثلاً برای پرداخت حق بیمه کارکنان بانک در سایت اطلاع‌رسانی‌اش به آدرس www.refah-bank.ir همراهی‌تان می‌کند و با فراهم کردن امکان پرداخت آنلاین حق بیمه در زمان شما صرفه جویی می‌کند؛ همچنین می‌توانید به سادگی در گوشی همراهتان کد # 713*724* را وارد کنید و به منوی پرداخت فیش سازمان تامین اجتماعی بروید.

بیمه مسئولیت مدنی چیست؟

یکی دیگر از انواع بیمه که شما به‌عنوان کارفرما می‌توانید از آن کمک بگیرید، بیمه مسئولیت مدنی است. این بیمه برای حفاظت از کارمندان و کارگران در موقعیت‌های سخت طراحی شده است؛ در واقع بیمه مسئولیت مدنی برای جبران خسارت‌های حوادث رخ داده برای پرسنل استفاده می‌شود. مثلاً قطع انگشت‌های دست با یک دستگاه، برق گرفتگی و هر نوع خطری که در کارهای مختلف برای پرسنل وجود دارد.

بیمه کارکنان ؛ راهی برای رسیدن به آرامش و امنیت

هر کارفرمایی در قابل کارکنانش، مسئولیت‌هایی بر عهده دارد. بیمه از مهم‌ترین این مسئولیت‌هاست که باعث آرامش و اطمینان فرد می‌شود. از جایی‌که حادثه‌ها و بیماری‌ها قبل از آمدنشان خبر نمی‌دهند و موقعیت را نمی‌سنجند، ممکن است فرد در مواجهه با آن‌ها دچار تشویش شود، ولی بیمه می‌تواند تا حدودی در القای امنیت موثر باشد. بیمه کارکنان یکی از حقوق کارکنان است که اهمیت زیادی دارد و برخورداری از آن حق کارمند است.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا