نگهداشت کارکنان

چطور به بهترین شکل مذاکره حقوق را در مصاحبه انجام دهیم؟

حالا که پس از مصاحبه‌های مختلف، وارد مرحله‌ای شده‌اید که باید برای حقوق خود مذاکره کنید، وقت آن رسیده با نگاهی درست این کار را انجام دهید. حقوق شما تاثیر عمده‌ای بر سطح زندگی امروز و آینده‌تان دارد پس سرسری از آن نگذرید. در ادامه مقاله‌های مجله تست پرو می‌توانید راهکارهای مختلفی از این موضوع دریافت کنید تا بهترین زندگی را برای خودتان بسازید. 

 

مذاکره حقوق در مصاحبه‌ها

پیش از هرکاری باید تحقیق کنید تا حقوق منصفانه‌ای برای کارتان بگیرید. از راه‌های مختلفی می‌توانید به عدد موردنظرتان برسید. ابزارهای موجود در بازار، صحبت با همکارانتان در کسب‌وکارهای مختلف، استفاده از آمارهای مختلف و … از شیوه‌هایی است که می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد. 

پس باید بدانید محدوده حقوق برای چنین پستی چقدر است. هیچ وقت نباید چشم بسته بروید و ندانید چقدر پول باید بخواهید. هر حقوقی به شما پیشنهاد شد، هیچ وقت همان بار اولی که ذکر می‌شود شغل یا حقوق را نپذیرید. وقت بخواهید که درباره‌اش فکر کنید. حتی اگر این شغل را به شدت می‌خواهید، از قانون ۲۴ ساعته استفاده کنید. همیشه قبل از پذیرش پیشنهاد شغلی به خودتان فرصت بدهید. ۲۴ ساعت وقت بخواهید که راجع به آن فکر کنید. هرچه دفعات بیشتری برای فکر کردن وقت بخواهید، موقعی که تصمیم نهایی را می‌گیرید مشاغل و مزایای بهتری نصیب خواهد شد. وقتی یک کارفرما حقوقی به شما پیشنهاد می‌دهد، معمولا رنج حقوقی در ذهن دارد. این عدد معمولا ۲۰% پایین‌تر و ۲۰% بالاتر از مبلغ متوسطی است که برای این شغل پرداخت می‌شود. کارفرما تمام تلاشش را می‌کند که شما را با کمترین مبلغی که می‌پذیرید استخدام کند. از طرف دیگر کار شما این است که به دنبال بالاترین مبلغی باشید که کارفرما حاضر است بدهد. کار شما این است که مبلغی بالاتر از عدد ذهن کارفرما را درخواست کنید.

روش انجامش این است: وقتی کارفرما به عنوان مثال به شما حقوق یک میلیون تومان را پیشنهاد می‌کند، شما باید مبلغی را پیشنهاد کنید که بین ۱۱۰% تا ۱۳۰% مبلغ پیشنهاد شده باشد. به این کار، رده‌بندی می‌گویند. در این مثال اگر مبلغ پیشنهادی یک میلیون تومان باشد، باید بگویید که به نظر شما عملکرد عالی در این شغل، ارزشی بین یک میلیون و صد هزار تومان و یک میلیون و سیصد هزار تومان در ماه دارد.

در ذهن کارفرما و در صحبت‌هایتان طبقه‌بندی موجود را به رده بالاتری می‌برید. در کمال تعجب، کارفرما معمولا به مبلغی رضایت می‌دهد که وسط دو عددی است که شما پیشنهاد می‌دهید، که مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان است. این حد بالای محدوده حقوق اوست و معمولا بیشتر از آنی است که قصد داشت یدهد، اما معمولا اگر آن را به این نحو از او بخواهید، قبول می‌کند. در بعضی موارد مجبور می‌شوید برای شروع، به مبلغ کمتری رضایت بدهید. در این شرایط بلافاصله می‌پرسید چه کار باید بکنید که افزایش حقوق بگیرید. آن را مشخص کنید و از کارفرما بخواهید آن را در نامه پذیرشی که برای این شغل به شما می‌دهد بنویسد. اگر نمی‌توانید بلافاصله حقوق بالاتری بگیرید می‌توانید درباره مزایای این شغل مذاکره کنید مانند ساعت کاری منعطف‌تر، مرخصی بیشتر و مواردی از این قبیل.

به هر حال در مورد هر حقوق، مزایا و امتیازهایی که مذاکره می‌کنید، بلافاصله بپرسید که آیا اگر کارتان خوب باشد می‌توانید طی ۹۰ روز افزایش حقوق بگیرید؟ نتیجه مذاکره جهت یک مجموعه شرایط بهتر با یک حقوق بالاتر در آینده، موقع پذیرفتن شغل بسیار قوی‌تر از هر زمانی پس از آن است.

حتما وقت زیادی برای بررسی کامل و بحث درباره تمام جزئیات مرتبط با کار بگزارید. توضیح بخواهید و آنچه توافق کرده‌اید را مکتوب کنید.

کلام آخر

شما فردی موفق هستید و باید بتوانید زندگی‌تان را طوری برنامه‌ریزی کنید که به شغل دلخواهتان برسید. مذاکره حقوق اولین قدم است اما رسیدن به خواسته‌هایتان هم هنر است و هم علم. مهارتی قابل یادگیری که می‌توانید آن را چند بار مرور کنید و براساس آن عمل کنید. خود را محدود نکنید و از دستاوردهایتان لذت ببرید. حسابداری حقوق و دستمزد نباید تنها اعدادی ساده باشند بلکه باید بتوانید از طریق آن رویاهایتان را به زندگی تبدیل کنید. 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا