ارزیابی عملکردجذب و استخدام

تست نئو چگونه ابعاد شخصیت ما را اسکن می‌کند؟

همانطور که می‌دانید ویژگی‌های شخصیتی افراد در تست نئو بر اساس پنج فاکتور اصلی که در روانشناسی به 5 بزرگ (big five) یا 5 اصلی هم مشهور است، ارزیابی و دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام از این فاکتورها نیز یک سری ویژگی‌های رفتاری زیرمجموعه را شامل می‌شوند. این پنج عامل عبارتند از:

  • Neuroticism یا N به معنای روان‌رنجوری
  • Extraversion یا E به معنای برون‌گرایی
  • Openness یا O به معنای باز بودن
  • Agreeableness یا A به معنای توافق‌پذیری
  • Conscientiousness یا C به معنای وظیفه‌شناسی

این تست یک سری ویژگی‌ها و مشخصات فرعی و ترکیبی هم دارد که می‌تواند به جنبه‌های مختلف شخصیت افراد دسترسی پیدا کند و یک آنالیز دقیق رفتاری و شخصیتی را ارائه دهد. هر عامل شامل شش زیرمجموعه است و در مجموع تست 35 ویژگی را مورد سنجش قرار می‌دهد که در ادامه این مقاله به شرح هریک از فاکتورهای ذکر شده می‌پردازیم.

تفسیر تست شخصیت شناسی نئو آنلاین

پایداری یا بی ثباتی هیجانی، روان‌رنجوری، ثبات احساسی Neuroticism (N)

چقدر مستعد استرس روانی هستید؟

این بخش از تست، تمایل فرد برای حفظ سطح ثبات عاطفی و کنترل انگیزه‌ها را بررسی می‌کند. از جمله ابعاد گسترده شخصیت، وضعیت سازگاری، ثبات عاطفی فرد، ناسازگاری و عصبیت یا روان نژندی است. داشتن احساسات منفی همچون ترس، غم، برانگیختگی، خشم، احساس گناه، احساس کلافگی دائمی و فراگیر مبنای مقیاس عصبیت (N) را در آزمون آنلاین NEO تشکیل می‌دهند. از آن رو تأکید بر به کارگیری واژه عصبیت داریم که نزدیکی بیشتری با عصب یا نورون یا نروتیسیزم که نام اصلی این شاخص است را نشان می‌دهد. با ارزیابی دقیق تست نئو می‌توان به تصویر دقیقی از نحوه تفکر و رفتار افراد دست پیدا کرد. در واقع توانایی فرد در تحمل محرک‌ها و عوامل تنش‌زا را اندازه‌گیری می‌کند. این مورد از نظریه پنج عامل شخصیت تست نئو نشان می‌دهد که یک فرد تا چه میزان از نظر احساسی متعادل است. هم چنین با بررسی نتایج این مورد می‌فهمیم یک فرد تا چه میزان تحت تأثیر استرس و اضطراب قرار دارد.

ویژگی‌های رفتاری افرادی که ثبات احساسی دارند
  1. افرادی که ثبات بالایی دارند، با اعتمادبه‌نفس، استوار، خونسرد و آرام هستند.
  2. افرادی که روان رنجوری پایینی دارند از نظر عاطفی پایدار هستند.
  3. قادرند که با موقعيت‌هاي استرس زا بدون ناراحتي و لرزش مواجه شوند.
ویژگی‌های رفتاری افرادی که ثبات احساسی دارند
  1. در حالی که ثبات کم ممکن است نشان دهد که فرد، بسیار واکنش‌پذیر و تحریک‌پذیر است.
  2. آن طرف طیف ثبات احساسی، عصبی بودن و روان‌رنجوری قرار دارد و افرادی که در این طیف قرار دارند، عصبانی، نامطمئن، افسرده و مضطرب هستند. افرادی که از روان رنجوری بالایی رنج می‌برند، تمایل به تجربه اثرات منفی مانند ترس، غم، خجالت، خشم، گناه و انزجار دارند.

کسب نمره بالا یا پایین در این فاکتور تست نئو چه چیزی را نشان می‌دهد؟

  • با انجام تست Neo می‌توان به پایداری و عدم پایداری هیجانی افراد پی برد. احساسات منفی همچون استرس و اضطراب، ترس، خشم و کینه، نفرت وخصومت و … بی ثباتی های هیجانی در افراد هستند. احساسات مثبت هم چون احساس علاقه، شوخ‌ طبعی و … از جمله پایداری های هیجانی محسوب می‌شوند. این ویژگی در مقیاس پایدار تا روان‌رنجور ارزیابی و اندازه‌گیری خواهد شد.
  • اگر در این بخش از تفسیر تست نئو نمره بالایی کسب شود، نشان‌دهنده‌ی این است که فرد بسیار حساس و عصبی است. این فرد شخصیت همیشه نگرانی دارد و مستعد استرس و اضطراب افزایشی است. چنین فردی دائماً در معرض تغییرات خلق‌و‌خو خواهد بود.
  • در مقابل کسب نمره پایین در این بخش نشان می‌دهد که فرد بسیار آرام، مطمئن و قابل‌کنترل است. چنین فردی به‌راحتی می‌تواند با استرس و اضطراب خود کنار بیاید و آن را کنترل کند. چنین فردی به‌صورت کلی از نظر احساسی کاملاً پایدار است.

برون گرایی یا درون گرایی افراد: Extraversion (E)

آیا در روابط بین فردی خود احساس راحتی دارید؟

این ویژگی میزان تعامل افراد با دیگران را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین میزان تحریک‌پذیری فرد توسط دیگران در یک ارتباط هم در این تست بررسی خواهد شد. در این بخش باید دید که قرار گرفتن فرد در یک موقعیت شلوغ و پرانرژی اجتماعی، موجب افزایش انرژی و نیروی یک فرد می‌شود یا این که او را خسته می‌کند. برونگراها افرادی اجتماعی هستند، اما اجتماعی بودن فقط یکی از ویژگی‌های این افراد در شاخص برونگرایی آزمون آنلاین NEO است. مقیاس‌های شاخص E نشان دهنده علاقه افراد به توسعه صنعت و کار خود است. در برابر برونگرایان که به روشنی قابل توصیف هستند، درونگرایان را به آسانی نمی‌توان تعریف کرد. در برخی از جنبه‌ها، درونگرایی را می‌توان به نبود ویژگی‌ها برونگرایی توصیف کرد.

برای روشن شدن موضوع خوب است بدانید که بازاریاب‌های موفق کشورهای در حال توسعه و رشد یافته، نمونه‌ای از افراد برونگرا هستند. شاخص برونگرایی گرایش فرد برای یافتن انگیزش از افراد دیگر را بررسی می‌کند. در ازدواج، کار یا تعیین شغل دانستن میزان برون‌گرایی یا درون‌گرایی افراد بسیار اهمیت دارد. به افرادی که به راحتی با محیط پیرامون خود و اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کنند، برونگرا گفته می‌شود.

ویژگی‌های رفتاری افراد برونگرا
  1. اجتماعی، خوش‌مشرب و قاطع هستند.
  2. مردم را دوست دارند و حضور در گروه‌ها و اجتماعات بزرگ را ترجیح می‌دهند.
  3. این افراد هیجان و تحرک را دوست دارند و برآنند که به موفقیت در آینده امیدوار باشند.
  4. افراد با سطح بالای برون‌گرایی، گاهی اوقات می‌توانند جلب‌توجه کنند یا سلطه‌جو باشند.
  5. به راحتی می‌توانند با افراد مختلف مشغول به کار شوند.
ویژگی‌های رفتاری افراد درونگرا
  1. خوددار، کم‌حرف، کم‌رو، محتاط‌، متفکر و مستقل هستند.
  2. محتاط، مستقل و خوددار هستند و ترجیح می‌دهند که تنها باشند.
  3. گاهی اوقات می‌توانند به‌عنوان افرادی گوشه‌گیر نیز تلقی شوند.
  4. به راحتی نمی‌توانند وارد اجتماع شوند.
  5. از کارهایی که بتوانند به‌تنهایی انجام دهند، به خوبی استقبال می‌کنند.

کسب نمره بالا یا پایین در این فاکتور تست نئو چه چیزی را نشان می‌دهد؟

  • به این فکر کنید که آیا با یک موقعیت شلوغ و پر انرژی به‌راحتی کنار می‌آید یا اینکه با تنهایی و زمان‌های تنهایی خود راحت‌تر هستید. این ویژگی هم در یک مقیاس برون‌گرایی تا درون‌گرایی بررسی و اندازه‌گیری می‌شود و در این بازه امتیازدهی خواهد شد.
  • اگر در این بخش از تست نمره بالایی کسب شود، به معنای این است که فرد شرکت‌کننده، شخصیتی برون‌گرا، پرانرژی، قاطع و اجتماعی دارد. بااین‌حال ممکن است این فرد بسیار هیجانی هم باشد و به دنبال جلب‌توجه باشد.
  • در مقابل نمره پایین در این تست نشان‌دهنده میزان رضایت بالای فرد از شرایط فعلی است. این فرد محتاط است و انعکاس‌دهنده اتفاقات اطراف خود است. اما چنین فردی گوشه‌گیر است و برای بهبودی در روابط و ارتباطات اجتماعی خود به زمان بیش‌تری نیاز دارد.

توافق‌پذیری افراد (انطباق پذیری)، سازش‌پذیری، سازگاری: Agreeableness (A)

آیا بیشتر به رفتار همراه با دلسوزی و همکاری تمایل دارید یا رفتارهای مشکوک و بعضاً خصمانه؟

شاخص توافق در آزمون آنلاین NEO بر گرایش‌های ارتباط بین فردی تأکید دارد. فرد موافق اساسا نوع‌دوست است، با دیگران احساس همدردی می‌کند و مشتاق به کمک به آنان است و اعتقاد دارد که دیگران نیز با او همین رابطه را دارند. در مقایسه، شخص ناموافق یا مخالف خود محور، به قصد و نیت دیگران مظنون است و بیشتر اهل رقابت است تا همکاری به نظر می‌رسد که این شاخص، به سمت جنبه‌های مثبت اجتماعی و سلامت بیشتر روانی سوق دارد. افراد موافق محبوب‌تر از افراد مخالف هستند. در کنار این، آمادگی برای دفاع از حق فردی اولویت دارد و داشتن توافق در صحنه نبرد یا دادگاه، برتری و فضیلت نیست. این بُعد هم‌چنین، به احترام به دیگران دلالت دارد.

ویژگی‌های رفتاری افراد توافق پذیر
  1. افراد سازگار روحیه همکاری دارند و صمیمی و قابل‌اعتمادند.
  2. گاهی اوقات، موافقت بالا می‌تواند به این معنی باشد که مطیعانه رفتار می‌کنید و افراد به‌آسانی می‌توانند شما را شکست دهند.
  3. افرادی که توافق بالایی دارند اساسا نوع دوست هستند. آنها تمایل دارند با دیگران همدردی کنند و مشتاق کمک به آنها هستند و معتقدند که دیگران نیز به همان اندازه در عوض کمک کننده خواهند بود.
  4. فرد توافق‌پذیر به راحتی با افراد دیگر ارتباط دوستانه و صمیمی برقرار می‌ کند.
  5. اینگونه افراد مانند افراد برونگرا از شرکت در اجتماع و همچنین کارهای گروهی لذت می‌برند و کارهای گروهی را به کارهای انفرادی ترجیح می‌دهند.
  6. افراد توافق‌پذیر اهل رقابت هستند.
ویژگی های رفتاری افراد توافق ناپذیر
  1. افرادی ناسازگار سرد، رقابتی و ستیزه‌جو و اهل بحث و جدل هستند.
  2. افرادی که در این بخش امتیاز کمتری بدست می‌آورند معمولا خودمحور هستند.
  3. نسبت به نیت دیگران شک دارند. شاخص توافق‌پذیری، نشان می‌دهد که شما تا چه میزان می‌توانید با دیگران و با جهان اطرافتان توافق داشته باشید.
  4. اینگونه افراد برخلاف افراد توافق‌پذیر کارهای انفرادی را بر کارهای گروهی مقدم می‌شمارند.
  5. همچنین افراد توافق‌ناپذیر اهل رقابت و ریسک کردن نیستند. تشخیص توافق‌پذیر بودن یا توافق‌ناپذیر بودن بسیار برای شناخت شخصیت افراد موثر و مفید است.

کسب نمره بالا یا پایین در این فاکتور تست نئو چه چیزی را نشان می‌دهد؟

  • این مشخصه در تست نئو مشخص می‌کند که فرد تا چه میزان در ارتباط برقرار کردن با دیگران موفق است. این فرد تمایل به چه نوع ارتباط و رفتاری دارد؟ در این ویژگی شخصیتی مشخص می‌شود که یک فرد چطور با دیگران رفتار می‌کند و تا چه میزان دلسوز و قابل‌اعتماد است. این ویژگی در یک مقیاس رفتار خصمانه و موافق اندازه‌گیری خواهد شد.
  • نمره بالا در این بخش تست شخصیت نئو نشان می‌دهد که یک فرد رفتار دوستانه، دلسوزانه و تعاملی دارد. در واقع این فرد واقعاً به دیگران علاقه‌مند است. اما این افراد ممکن است در بسیاری از زمینه‌ها رفتاری داشته باشند که موجب سوء استفاده دیگران از اعتماد و محبت آن‌ها شود.
  • در مقابل نمره پایین در این بخش از تست نئو مشخص می‌کند که فرد موردنظر میزان رضایت‌مندی پایینی دارد و بسیار تحلیل‌گر و رقابتی است. این فرد به‌راحتی به دیگران اعتماد نمی‌کند و ممکن است برخی موارد را دستکاری هم کند.

مسئولیت‌‌پذیری افراد، وجدانی بودن، وظیفه‌شناسی: Conscientiousness (C)

چقدر می‌توانید خودسازمان‌دهی داشته باشید و چقدر رفتار برنامه‌ریزی‌شده را به رفتارهای ناگهانی، ترجیح می‌دهید؟

این بعد به میزان قابل‌اعتماد بودن فرد دلالت دارد. سطح وظیفه‌‌شناسی بالا می‌تواند به‌معنای لجبازبودن شما باشد؛ در حالی که وظیفه‌شناسی پایین می‌تواند به این معنی باشد که مردم شما را به‌عنوان شخص عجول، بی‌دقت یا نامعتبر تصور می‌کنند. یکی از موضوع‌های مهم یک نظریه شخصیتی و بویژه در نظریه روان پویایی، موضوع کنترل تکانه (فشارهای ناگهانی) است. در روند تکوین و رشد فردی، بیشتر افراد می‌آموزند که چگونه کشش‌ها و نیازهای خود را اداره کنند. به طور کلی، ناتوانی در برابر تکانه‌ها و تمایلات نشان‌دهنده N بالا در افراد بالغ در آزمون آنلاین NEO است. از سوی دیگر، کنترل خویشتن می‌تواند به فرآیند فعال طراحی، سازماندهی و اجرای وظایف نیز گفته شود. بی‌‌‌‌شک یکی از بهترین روش‌های شناخت شخصیت افراد، مسئولیت‌پذیری آنهاست.

ویژگی‌های رفتاری افراد مسئولیت‌پذیر
  • افراد مسئولیت‌پذیر به راحتی می‌توانند در محیط‌های اجتماعی مشغول به کار شوند.
  • مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرند و به بهترین شکل آنها را به انجام می‌رسانند.
  • فرد وجدانی دارای هدف و خواست‌های قوی و از پیش تعیین شده است. باید توجه کرد که افراد انگشت‌شماری در جهان می‌توانند موسیقیدان برجسته یا قهرمان ورزشی شوند، بدون اینکه چنین ویژگی را داشته باشند. بعضی این شاخص را تمایل به موفقیت نامیده‌اند.
  • افرادی که وظیفه‌شناسی بالایی دارند، هدفمند، با اراده قوی و مصمم هستند.
  • آنها معمولا در برنامه‌ریزی، سازماندهی و انجام وظایف مشارکت دارند.
  • وظیفه‌شناسی بالا با پیشرفت تحصیلی و شغلی مرتبط است.
  • امتیازآوران بالا دقیق، وقت شناس و قابل اعتماد هستند.
  • افراد با وجدان مسئولیت‌پذیر، پایدار، ساختار‌یافته هستند.
ویژگی‌های رفتاری افراد مسئولیت‌ناپذیر
  • از پذیرش مسئولیت‌ها بیزارند.
  • در صورتی که مسئولیتی به آنها سپرده شود نمی‌‌توانند آن را به ثمر برسانند.
  • افراد با امتیاز پایین در به‌کارگیری اصول اخلاقی کمتر دقیق هستند.
  • در تلاش برای رسیدن به اهدافشان بی‌احتیاط عمل می‌کنند.
  • غیرساختارمند و پریشان‌احوال هستند.

کسب نمره بالا یا پایین در این فاکتور تست نئو چه چیزی را نشان می‌دهد؟

  • ویژگی مورد بررسی بعدی در تست نئو، وظیفه‌شناسی است که توصیف‌کننده میزان قابل‌اعتماد بودن یک فرد، سطح سازمان‌یافتگی و نظم شخصیتی است. در این ویژگی بررسی می‌شود که یک فرد تا چه میزان می‌تواند تنش‌های خود را کنترل کند. این مشخصه در یک مقیاس خودسر بودن تا وظیفه‌شناس بودن اندازه‌گیری و ارزیابی خواهد شد.
  • نمره بالا در این تست به معنای نظم بالا، کارآمدی، دارای جزئیات دقیق و سخت‌کوشی فرد موردنظر است. از طرفی هم این نمره بالا می‌تواند نشانگر سرسخت بودن و غیرقابل‌انعطاف بودن یک فرد تلقی شود.
  • نمره پایین در این تست به معنای سادگی یک فرد و انعطاف‌پذیری بالای اوست. البته بی‌نظمی، بی‌خیالی و رفتار سینوسی هم از دیگر ویژگی‌های فردی است که در این آزمون نمره پایین وظیفه‌شناسی را می‌گیرد.

اشتیاق افراد به تجربه‌های تازه، گشودگی به تجربه، گشودگی و استقبال از تجربه: Openness (O)

آیا با گشودگی ذهنی، پذیرای تغییرات هستید؟

افراد در زمینه اشتیاق به کسب تجربه‌های جدید با هم متفاوت هستند. بعضی افراد مدام به دنبال یافتن اطلاعات و تجربیات جدید هستند و در صورت دستیابی به تجربیات جدید احساس خشنودی می‌کنند. همین موضوع باعث ترغیب آنها به کسب تجربیات جدید و در نهایت موفقیت آنها در کار و زندگی می‌شود. در مقابل این گونه افراد، افرادی هستند که میلی به دستیابی به تجربه و اطلاعات جدید ندارند. همین امر باعث جلوگیری از پیشرفت آنها می‌شود.

شناخت این بعد از شخصیت بسیار به افراد برای پیدا کردن مسیر زندگی کمک می‌کند. افرادی که تمایل بالایی به تجربه کردن دارند، دارای قوه تخیل فعال، حساسیت به زیبایی شناختی (دارای روحیه هنری)، توجه به احساسات درونی، ترجیح تنوع، کنجکاوی و قضاوت هستند. این بعد به علاقه و شیفتگی فرد به پدیده‌ها و تجربیات جدید دلالت دارد. چنین افرادی خلاق، کنجکاو و حساس هستند. تمایل افراد برای پذیرش، تغییر و همچنین میزان تخیل افراد را اندازه‌گیری می‌کند. سطح بالای پذیرا بودن، می‌تواند به پیش‌بینی ‌نشدنی ‌بودن و تمرکزنداشتن منجر شود.

ویژگی‌های رفتاری افراد با امتیاز گشودگی بالا
  • افراد باز انسان‌هایی هستند که در باروری تجربه‌های درونی و دنیای پیرامون کنجکاو بوده و زندگی آنها سرشار از تجربه است.
  • طالب لذت بردن از نظریه‌های جدید و ارزشهای غیرمتعارف هستند.
  • در مقایسه با افراد بسته احساسات مثبت و منفی فراوانی دارند.
ویژگی‌های رفتاری افراد با امتیاز گشودگی پایین
  • افرادی که در تمایل به تجربه نمره پایینی می‌گیرند، معمولاً در رفتارهایشان معمولی و در دیدگاه شان محافظه‌کار هستند.
  • پیرو سنت هستند و در شرایط آشنا راحت‌ترند.
  • پایین بودن سطح پذیرا بودن را می‌توان به‌عنوان ذهنی بسته دانست.

کسب نمره بالا یا پایین در این فاکتور تست نئو چه چیزی را نشان می‌دهد؟

  • براین‌اساس مشخص می‌شود که فرد تا چه میزان برای ارتباط و پذیرش تجربه جهان اطراف خود باز است. این مشخصه در یک مقیاس دوطرفه باز یا بسته بودن اندازه‌گیری خواهد شد.
  • اگر نمره باز بودن بالا باشد، به این معنی است که فرد خلاقیت و ابتکار زیادی دارد و از مفاهیم انتزاعی بسیار خوشحال و هیجان‌زده خواهد شد. این فرد بسیار ماجراجوست و ممکن است برای حفظ تمرکز خود، مستعد بروز یک سری رفتار‌های غیرقابل‌پیش‌بینی باشد.
  • در مقابل نمره پایین در این بخش تست نئو به معنی این است که فرد موردنظر بسیار محتاط عمل می‌کند و می‌تواند گزینه قابل‌اعتمادی باشد. این فرد به دنبال تغییرات نیست و علاقه‌ای به تغییر ندارد.

فاکتورهای اصلی و فرعی شخصیتی تست نئو

روان رنجوری

توانایی فرد در تحمل عوامل تنش‌زا با بررسی میزان: اضطراب، خشم و کینه، افسردگی، خودآگاهی و شرم، تکانه‌گری، آسیب‌پذیری در برابر استرس

برونگرایی/ درونگرایی

راحت بودن فرد در روابط با بررسی میزان: ابراز وجود و گرمی و صمیمیت، جمع‌گرایی و تجردگرایی، قاطعیت، قدرت جسمی و فعالیت، هیجان جویی، هیجانات مثبت

توافق‌پذیری

احترام به دیگران با بررسی میزان: اعتماد، راست‌گویی و سادگی، نوع دوستی و همدردی، انطباق و تبعیت، تواضع و فروتنی، نرمش با دیگران

وجدان‌گرایی و مسئولیت‌پذیری

قابل‌اعتماد بودن فرد با بررسی میزان: صلاحیت و شایستگی، نظم و ترتیب، وظیفه‌شناسی، تلاش برای دستیابی به موفقیت، مشورت، نظم‌ و انضباط شخصی یا نظم باطنی، مشورت گرفتن و انعطاف پذیری

باز بودن به تجارب جدید

سنجش علاقه و اشتیاق فرد به پدیده‌ها و تجربیات جدید با بررسی میزان: فانتزی، تخیل یا تصورات فعال، زیبایی‌شناسی و حساسیت به زیبایی، احساسات یا توجه به تجربه‌های عاطفی درونی، اقدام به عمل یا کنش‌ها، ایده‌ها و نظرات، ارزش‌ها

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا