6 برای افزایش تعامل کارکنان در کسب و کارهای کوچک
قبل از هر چیزی بهتر است ابتدا تعریفی از تعامل ارائه کنیم. در واقع تعامل کارکنان به همه کارهایی گفته میشود که موجب ایجاد احساس خوشحالی، رضایت و امنیت کارکنان در محل کار شود.
حال شاید از خودتان بپرسید که چرا تعامل کارکنان مهم است؟ به این دلیل که تعامل بیشتر به معنای حداکثر عملکرد و بهرهوری است که این دو نکته باعث پیشرفت هر چه بیشتر تمام کسب و کارها میشود.
یکی دیگر از دلایلی که کسب و کارها به داشتن کارمندان وفادار علاقه دارند این است که این کارمندان باعث حفظ و ثبات حاشیه سود میشوند. با تمام این تفاسیر حتی هنوز هم بسیاری از کسب و کارها هیچ ایدهای از اینکه چطور باید تعامل کارکنان را افزایش دهند، ندارند.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا 9 نکته درباره افزایش تعامل کارکنان در کسب و کارهای کوچک را به شما معرفی کنیم.
-
خوب گوش کنید
زمانی که بحث استراتژی به میان میآید، مدیران و رهبران به روشهای سخت و پیچیده فکر میکنید. نکته اینجاست که یکی از بهترین روشها برای این کار بسیار ساده است: تاثیرگذار باشید.
معمولا مدیران و رهبران به جای تمرکز کردن روی پروسه و مسیر، روی نتایج تمرکز میکنند. به همین دلیل هم هیچ توجهی به مشکلات و معضلات مسیر را درنظر نمیگیرند.
به همین دلیل هم کارمندان به ندرت دلسرد میشوند و تعامل آنها کاهش مییابد. هنر خوب گوش دادن به رفع و پیشگیری این مشکل کمک میکند.
-
مکالمه کنید، نه بحث
در بحثها مهم این است که چه کسی درست میگوید، یا به عبارتی چه کسی برنده میشود. این کار برای منفعت کلی تیم سودی ندارد. اما زمانی که صحبتها از شکل بحث خارج میشوند و در چارچوب مکالمات قرار میگیرند، کارکنان احساس میکنند که مورد احترام واقع شدهاند. این احساس احترام نکتهای است که تعامل کارکنان را به مرور زمان افزایش میدهد.
-
به سلامت کارکنان توجه کنید
این حقیقت که کارمندان سالم و خوشحال بهرهوری بالایی دارند بر هیچکس پوشیده نیست. با اینحال نباید تنها به سلامت فیزیکی افراد توجه کرد؛ سلامت روان نیز به همین اندازه اهمیت دارد.
برای اهمیت به سلامت کارکنان نیاز نیست که هزینههای سنگینی داشته باشید؛ میتوانید برای کارهای کوچک جوایز جذاب درنظر بگیرید، مثلا میتوانید به افرادی که بیشترین تعداد قدم در روز را داشتهاند هدیه بدهید.
-
ارتباط صمیمی با مدیریت را ترویج دهید
مردم شغلشان را رها نمیکنند، مدیرانشان را رها میکنند.
در بسیاری از بحثهایی که میان کارمندان اتفاق افتاده است، افراد زیادی تاکید کردهاند که ترجیح میدهند برای یک شرکت ضعیف با مدیر عالی کار کنند تا برعکس.
مدیران پل ارتباطی کسب و کارها و کارمندان هستند. اگر یک مدیر نتواند خودش را به خوبی با اعضای تیم هماهنگ کند، افراد به سختی میتوانند تمام تواناییشان را به نمایش بگذارند.
-
افراد را به همدلی تشویق کنید
یکی از بهترین روشهای افزایش تعامل، ترویج همدلی بیشتر است. برای عملکرد بهینه، کسب و کارهای کوچک امروزی نیاز به همدلی بیشتری دارند.
همدلی به خصوص برای مدیریت ضروری است؛ چرا سلامت روان، بهرهوری و عملکرد افراد را کاهش دهد که این کار در طولانی مدت موجب آسیب به کسب و کار میشود. در این دوره جدید، رهبران باید بتوانند با مشکلات نیروی کار ارتباط برقرار کنند. همدلی این امکان را به مدیران میدهد تا به نیازهای افراد با صراحت پاسخ دهند.
-
عملکرد را بررسی کنید نه ساعت حضور
طبیعتا حضور طولانی مدت در ساعت کاری، به معنای عملکرد بیشتر نیست. اتفاقا همانطور که قبلا هم گفتیم بهرهوری به معنای انجام بیشترین کار در کمترین زمان است. اگر شما مدیری باشید که صرفا به حضور کارکنان در شرکت یا سازمان توجه میکنید، فرهنگی را ترویج میدهید که در آن عملکرد واقعی افراد نادیده گرفته میشود.
نتیجهگیری
تعداد زیادی از مدیران تعامل بالای کارکنان را درک میکنند اما درصد کمی از آنها نحوه ایجاد این تعامل را میدانند. نکته اینجاست که ایجاد تعامل در کارکنان به هیچ عنوان کار راحتی نیست، اما زمانی که بتوانید چنین کاری را انجام دهید نتایج آن در کسب و کار شما کاملا چشمگیر است.
در این بلاگ سعی بر آن داشتهایم که 6 مورد از بهترین استراتژیها برای ایجاد تعامل بیشتر در کارکنان را به شما معرفی کنیم. اجرای این استراتژیها آسان و تاثیر آن در کوتاه مدت مشخص است.
منبع: blog.vantagecircle.com