جذب و استخدام

اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی و راهنمایی در مورد رفتار درست

در مصاحبه شغلی می‌توانید اولین تاثیر را بر روی کارفرمایان داشته باشید. از این فرصت برای توضیح بیشتر در مورد مهارت‌ها، تجربه ها و صلاحیت‌هایی که در مورد آن شغل دارید، استفاده کنید. با دانستن آداب مصاحبه، می‌توانید از اشتباهات رایج در مصاحبه جلوگیری کرده و شانس استخدام خود را افزایش دهید. در این مقاله شما را، در مورد 14 اشتباه رایج در مصاحبه و کارهایی که به جای آن‌ها باید انجام دهید راهنمایی می‌کنیم.

دانستن اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی چه اهمیتی دارد؟

دانستن اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی ازین جهت اهمیت دارد که با دانستن آنها می‌توانیدخود را برای یک مصاحبه موفق آماده کنید. دانستن این اشتباهات می‌تواند به شما کمک کند تا به راهکارهایی فکر کنید که به مصاحبه‌کنندگان نشان دهید این مصاحبه برای شما جدی است و می‌توانید در محیط‌های حرفه‌ای به درستی عمل کنید. با یاد گرفتن کارهایی که باید در طول مصاحبه انجام دهید و اینکه چطور رفتار کنید، به کارفرمایان کمک می‌کنید که شما را به عنوان یک نامزد قابل اعتماد و واجد شرایط ببینند.

اشتباهات رایج در مصاحبه شغلی

وقتی در مصاحبه شغلی مرتکب یک اشتباه که به راحتی قابل اجتناب بود می‌شوید، به راحتی خود را می‌بازید. حتما ادامه مصاحبه برای شما بسیار سخت می‌شود و احتمال خطاهای بعدی هم بالا می‌رود. در اینجا 14 اشتباهی که در طول مصاحبه رایج است و کارهایی که باید در عوض آنها انجام دهید را گردآوری کرده‌ایم:

  1. خیلی دیر یا خیلی زود رسیدن
  2. پوشش نامناسب
  3. استفاده از تلفن همراه
  4. حضور در جلسه مصاحبه بدون تحقیق در مورد سازمان
  5. از دست دادن تمرکز
  6. مسلط نبودن روی موارد ذکر شده در رزومه
  7. پر حرفی کردن
  8. بدگویی از کارفرمایان قبلی
  9. آمادگی نداشتن برای پاسخ‌گویی به سوالات رایج
  10. تمرکز بیش از حد روی خود
  11. سوالی برای پرسیدن نداشتن
  12. پرسیدن سوالات خصوصی
  13. زبان بدن ضعیف
  14. غفلت از پیگیری

خیلی دیر یا خیلی زود رسیدن

بسیار مهم است که به موقع یا کمی زود به مصاحبه خود برسید. زودترین زمانی که باید برسید 10 یا 15 دقیقه زودتر است تا مصاحبه کننده بتواند کار خود را تمام کند و برای صحبت با شما آماده شود. رسیدن به موقع وقت‌شناسی و اینکه شما برای وقت او ارزش قائل هستید را به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد.

پوشش نامناسب

همیشه برای مصاحبه رسمی بپوشید و حرفه‌ای به نظر برسید، حتی اگر به شرکتی که کارکنان آن لباس غیررسمی می‌پوشند می‌روید. پوشیدن لباس رسمی تجاری به کارفرمایان نشان می‌دهد که شما برای این کار جدی هستید و احساس حرفه‌ای بودن به خود دارید. با انتخاب لباس و اتو کردن آن از قبل، احساس اطمینان و آمادگی خود را افزایش می‌دهید.

 استفاده از تلفن همراه

به جای نگاه کردن به تلفن همراه خود در اتاق انتظار، رزومه‌تان را بخوانید تا برای مصاحبه آماده شوید. قبل از ملاقات با مصاحبه‌کننده مطمئن شوید که تلفن‌تان خاموش است. با این کار متمرکز و بدون حواس‌پرتی در مصاحبه حضور خواهید داشت.

حضور در جلسه مصاحبه بدون تحقیق در مورد سازمان

به محض اینکه کارفرما برای مصاحبه با شما تماس گرفت، باید تحقیقات گسترده‌ای در مورد شرکت انجام دهید. در مورد اینکه مشتریان آنها چه کسانی هستند، در چه مواردی تخصص دارند و فرهنگ کاری آنها چگونه است اطلاع کسب کنید. بطوری که بتوانید در مورد جزئیات خاص پروژه های فهرست شده در وب سایت‌شان گفتگو کنید. برای پاسخ به این سوال آماده شوید: “چرا به شرکت ما علاقه دارید؟”

از دست دادن تمرکز

طوری برنامه‌ریزی کنید که قبل از مصاحبه به اندازه کافی خوابیده باشید و یک وعده غذایی مغذی مصرف کرده باشید. اینکه در طول مصاحبه سرحال و متمرکز به نظر برسید بسیار مهم است. به تمام آنچه مصاحبه‌کننده می‌گوید با دقت گوش دهید تا بدانید چه سوالاتی را باید از او بپرسید و چه اطلاعات دیگری را باید با آنها در میان بگذارید. بطور کلی تلاش کنید تا در جریان مصاحبه مشتاق به نظر بیایید. از مهارت‌های گوش دادن فعال استفاده کنید تا اینطور نشان دهید که به آنچه مصاحبه‌کننده می‌گوید علاقه‌مند هستید.

مسلط نبودن روی موارد ذکر شده در رزومه

قبل از مصاحبه کاملاً با جزئیات رزومه خود آشنا شوید. چیزهایی از قبیل استخدام‌های قبلی، وظایف قبلی و تاریخ‌های مهم را بخاطر داشته باشید. می‌توانید یک نسخه پرینت شده از رزومه خود را پرینت بگیرید تا در مدت زمانی که منتظر جلسه مصاحبه هستید آن را بخوانید. شاید بد نباشد که یک نسخه اضافی برای مصاحبه‌کننده نیز بیاورید.

پرحرفی کردن

تمرین کنید که به سوالات مصاحبه مختصر پاسخ دهید. فقط اطلاعاتی که به سوال مصاحبه‌کننده و نقشی که برای آن مصاحبه می‌کنید مرتبط باشد را بدهید. سعی کنید صحبت در مورد زندگی شخصی خود را به حداقل برسانید و گفتگو را حرفه‌ای نگه دارید. به مصاحبه‌کننده نیز فرصت صحبت کردن بدهید و از نشانه‌های غیرکلامی مانند تکان دادن سر و تماس چشمی برای نشان دادن اینکه دارید گوش می‌دهید استفاده کنید.

بدگویی از کارفرمایان قبلی

به جای بدگویی در مورد کارفرمایان قبلی، آنچه را  که از تجربیات کاری خود آموخته‌اید به اشتراک بگذارید. سعی کنید در صحبت‌های خود بر روی مهارت‌هایی که توسعه داده‌اید و آنچه که قصد دارید در نقش جدید خود انجام دهید تمرکز کنید. اگر از شما سؤالاتی بپرسند: “از رفتار خود در موقعیتی که با یکی از همکاران به مشکل خوردید بگویید” یا ” وقتی با کسی مخالف باشید چه برخوردی می‌کنید؟” سعی کنید راهی برای پاسخ مثبت به این سوالات پیدا کنید. دادن پاسخ مناسب به این سوالات به مصاحبه‌کنندگان نشان می‌دهد که شما مهارت‌های حل تعارض را دارید و می‌توانید به خوبی با دیگران کار کنید.

آمادگی نداشتن برای پاسخگویی به سوالات رایج

قبل از مصاحبه، سؤالات متداول در خصوص عنوان شغلی و سایر سؤالات مصاحبه عمومی را جستجو کنید. برای هر یک از این سوالات پاسخ‌هایی را آماده کنید. آماده کردن پاسخ‌های سوالات رایج، به شما کمک می‌کند با اعتماد به نفس در جلسه مصاحبه حضور پیدا کنید. از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که در یک مصاحبه ساختگی پاسخ‌هایی که آماده کردید را با هم تمرین کنید.

تمرکز بیش از حد روی خود

به جای تمرکز صرف بر این موضوع که چرا این نقش برای شما مفید است، به ارزش افزوده خود برای شرکت فکر کنید. در این صورت است که مصاحبه‌کنندگان احساس می‌کنند شما به ماموریت و اهداف شرکت تعهد دارید. توضیح دهید که چه وظایفی در نقش‌های قبلی خود داشته‌اید و چه مسائلی به شما کمک می‌کند تا با همکاران خود همکاری کنید.

سوالی برای پرسیدن نداشتن

ممکن است مصاحبه‌کننده در پایان مصاحبه از شما بخواهد که اگر سؤالی دارید بپرسید. بخشی از این سوالات را ممکن است قبل از مصاحبه آماده کرده باشید که قبل از آورده به جلسه مصاحبه باید مطمئن شده باشید پاسخ آنها در وب سایت یا صفحات شبکه اجتماعی‌شان نبوده است. هم چنین قبل از پرسیدنشان دقت کنید شاید در طول مصاحبه در موردشان صحبت کرده باشید. حتی ممکن است نیاز باشد که در طول مصاحبه یک یادداشت‌برداری ذهنی از برخی سوالاتی که می‌خواهید در پایان به آنها پاسخ دهند، انجام دهید.

پرسیدن سوالات بیش از حد خصوصی

اطمینان حاصل کنید که سوالاتی که از مصاحبه‌کننده می‌پرسید حرفه‌ای و مناسب هستند. اگر به دریافت اطلاعات شخصی بیشتری در مورد مصاحبه‌کننده علاقه دارید، بهتر است آن را به روزهای بعد از استخدام موکول کنید. روی سؤالات مربوط به شرکت تمرکز کنید و اگر می‌خواهید سؤالاتی در مورد مصاحبه‌کننده بپرسید، مطمئن شوید که مربوط به شرکت یا نقش مورد نظر است. در اینجا چند سوال مفید آورده‌ایم که می‌توانید در طول مصاحبه بپرسید:

  • فرهنگ شرکت در اینجا چگونه است؟
  • سبک مدیریت در اینجا را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • چه جنبه یا بعدی در این شرکت مورد توجه و علاقه شماست؟
  • مهمترین اهداف شرکت در حال حاضر چیست؟
  • میانگین روز کاری من در این نقش چگونه خواهد بود؟
  • به چه کسی مستقیماً باید گزارش بدهم؟
  • ممکن است از تیمی که قرار است با آنها کار کنم اطلاعاتی داشته باشم؟

زبان بدن ضعیف

هنگامی که در حال ورود به اتاق مصاحبه هستید، ضمن برقراری ارتباط چشمی، با یک دست دادن محکم به مصاحبه‌کننده سلام کنید. چیزی مانند “سلام، من [ نام ] هستم. از آشنایی با شما بسیار خوشحالم.” سپس، پس از نشستن، مطمئن شوید که صاف روی صندلی خود نشسته‌اید. قبل از مصاحبه، حفظ وضعیت بدنی خوب را تمرین کنید. اطمینان حاصل کنید که در طول مصاحبه به طور منظم ارتباط چشمی داشته باشید و برای نشان دادن اشتیاق خود به کار لبخند بزنید. همانطور که مصاحبه‌کننده صحبت می‌کند، از تکان دادن سر و نشانه‌های دیگر استفاده کنید تا نشان دهید که در حال گوش دادن هستید.

غفلت از پیگیری

افراد می‌توانند پس از مصاحبه، یک ایمیل یا یادداشت دست‌نوشته را برای مصاحبه‌کننده ارسال کنند. از آنها برای وقتی که در اختیارشان قرار داده‌اند تشکر کنند و مجدداً به علاقه خود برای قرار گرفتن در آن نقش اشاره کنند. چیز خاصی که آنها را در مورد شغل هیجان‌زده نشان دهد به اشتراک گذارند. مثلا چیزهایی که در طول مصاحبه یاد گرفته‌اند را یادآور شوند تا نشان دهند به جریان مصاحبه توجه کافی داشته‌اند.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا