جذب و استخدام

استخدام شرکت های خصوصی به چه صورتی اتفاق می‌افتد؟

استخدام شرکت های خصوصی

بخش خصوصی به آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات گفته می‌شود که مکمل فعالیت‌های اقتصادی دولتی و تعاونی هستند. مالکیت این بخش تا جایی که با اصول دیگر قانون اساسی مطابق باشد و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور گردد و مایه زیان جامعه نشود مورد حمایت قانون خواهد بود. بسیاری از شرکت‌های خصوصی برای جذب نیرو به انتشار آگهی در سایت‌های کاریابی اقدام می‌کنند. اما چند سالی است که در ایران یک آزمون استخدامی به منظور معرفی نیروی کار به سازمان‌ها نیز برگزار می‌شود. آزمون استخدام شرکت های خصوصی یک فرصت مناسب برای کارجویان و کارفرمایان است. در دوره‌های گذشته برگزاری این آزمون، شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان زیادی از این طریق اقدام به جذب نیرو انسانی مورد نیاز خود کرده‌اند.

آشنایی با آزمون استخدام بخش خصوصی

چهار سال است که شورای سیاست‌گذاری استخدام بخش خصوصی به همراه بیش از ۳ هزار شرکت خصوصی در سطح کشور اقدام به برگزاری آزمونی با اهداف: تامین کمبود نیروی انسانی متعهد و کارآمد و کاهش نرخ بیکاری کرده است. ملاک پذیرش در این آزمون شایستگی شغلی و دانش عمومی داوطلبان است.

از آنجایی‌که برای شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان پیشرو و موفق، میزان توانایی افراد در شایستگی‌های شغلی نسبت به شاخص‌های رایج قدیمی نظیر معدل و مدرک دانشگاهی و سابقه کار از اهمیت بالاتری برخوردار است، لذا ارزیابی در این آزمون مبتنی بر شایستگی‌های شغلی تعیین می‌شود؛ بنابراین ثبت‌نام در این آزمون با هر مدرک تحصیلی و در هر مقطع تحصیلی امکانپذیر است.

چگونه می‌توان در آزمون استخدام شرکت های خصوصی شرکت کرد؟

با توجه به عدم محدودیت مدرک و مقطع تحصیلی در آزمون مذکور و اولویت داشتن شایستگی‌های شغلی، تمام افرادی که به دنبال شغل مناسب و مورد علاقه خود هستند اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلان یا شاغلانی که قصد ارتقا شغل خود را دارند، می‌توانند از جمله متقاضیان این آزمون باشند.

گستردگی عناوین شغلی موجود در این آزمون از نکات مثبت آن است. متقاضیان از 3 روش زیر می‌توانند اقدام کنند:

  • با مراجعه به سایت Inre.ir
  • مراجعه حضوری به دفاتر رسمی پیشخوان دولت
  • برقراری تماس تلفنی با کارشناسان اختصاصی ثبت نام آزمون استخدامی بخش خصوصی

شرایط شرکت در آزمون بخش خصوصی

در ایران افراد از سن ۱۶ سالگی می‌توانند در آزمون بخش خصوصی شرکت کنند. کسانی که ۱۵ سال دارند اما تمایل به آشنایی با روند آزمون را دارند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. برای ثبت‌نام گواهی و مدرک خاصی نیاز نیست. اما ارسال مدارک و سوابق تحصیلی و کاری در صورت در خواست شرکت متقاضی نیرو ضروری است.

ثبت نام در این آزمون با هر نوع مدرک تحصیلی امکانپذیر است. افرادی که از طریق این آزمون قبلا مشغول به کار شده‌اند، باز هم می‌توانند شرکت کنند اما در اولویت پایین‌تری قرار دارند. در سال ۱۴۰۰ این آزمون برای استخدام بیش از ۲۳ هزار نفر در ۴۳۰۰ شرکت و سازمان متقاضی برگزار شد.

به طور کلی شرایط عمومی استخدام در بخش‌های خصوصی در کشور ما به شرح زیر است:

اعتقاد به دین اسلام یا یکی از تابعیت‌های دینی پذیرفته شده در قانون اساسی، داشتن تابعیت ایرانی، پیروی از قوانین جمهوری اسلامی ایران، رعایت قوانین و مقررات شغل محل پذیرفته شده، دارا بودن توانایی جسمی متناسب با شغل محل قبولی، شرایط اختصاصی استخدام در بخش خصوصی، معیار و ملاک پذیرش شایستگی شغلی داوطلبان است

اطلاعات لازم برای ثبت نام آزمون استخدام شرکت های خصوصی

در ادامه لیستی از مهم‌ترین اطلاعات لازم برای تکمیل کردن فرم اینترنتی ثبت نام آزمون استخدامی شرکت‌های بخش خصوصی که در سایت inre.ir ارائه شده است را می‌توانید ببینید.

اطلاعات فردی داوطلب:

نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، سری و سریال شناسنامه، نام پدر، جنسیت، استان و شهرستان محل تولد، وضعیت تولد و تعداد فرزندان، دین، مذهب و ملیت

اطلاعات تماس و سکونت داوطلب:

شماره تماس تلفن همراه، شماره تماس تلفن ثابت، آدرس ایمیل، کدپستی و آدرس دقیق

اطلاعات سوابق داوطلب:

سوابق تحصیلی و جزئیات مقاطع تحصیلی گذرانده شده، سوابق کاری و جزئیات طول دوره و رزومه کاری، سوابق دوره‌های تخصصی و مدارک موجود

سوابق زبان خارجه و میزان تسلط بر زبان‌های خارجه و انگلیسی

داوطلبان پس از وارد کردن این اطلاعات وارد مرحله بعدی ثبت نام یعنی بارگذاری مدارک می‌شوند. لیست مدارک لازم برای بارگذاری در سامانه ثبت نام آزمون استخدامی بخش خصوصی نیز در سایت inre.ir ارائه شده است که این موارد را هم در اینجا آورده‌ایم:

فایل رزومه داوطلب، فایل اسکن شده عکس داوطلب، فایل اسکن شده کارت ملی، فایل صفحه اول دفترچه بیمه (در صورت موجود بودن)، فایل معرفی‌نامه (در صورت موجود بودن)، فایل مدرک زبان (در صورت موجود بودن)، فایل دوره‌های گذرانده شده (در صورت موجود بودن)

مدارک ثبت نام حضوری آزمون استخدام شرکت های خصوصی

پس از گزینش در مرحله اول یعنی آزمون شخصیت شناسی و مرحله دوم یعنی آزمون تخصصی، داوطلبان واجد شرایط ثبت نام آزمون استخدامی بخش خصوصی طبق نمرات کسب شده از سوی سازمان و شرکت‌ها برای مصاحبه و پذیرش نهایی فراخوانده می‌شوند. پذیرفته‌شدگان باید در هنگام مراجعه حضوری برخی مدارک تعیین شده از سوی شرکت‌ها را همراه خود داشته باشند. در اینجا لیستی از مهم‌ترین مدارک ثبت نام حضوری آزمون استخدامی بخش خصوصی را آورده‌ایم:

  • رزومه کاری و یا تحصیلی (در صورت موجود بودن)
  • معرفی‌نامه یا توصیه‌نامه (در صورت موجود بودن)
  • مدارک مربوط به نظام وظیفه داوطلبان آقا
  • مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک تحصیلی مانند دیپلم، مدرک لیسانس، فوق لیسانس و…
  • مدارک مربوط به دوره‌های گذرانده شده مهارتی یا زبان خارجه (در صورت موجود بودن)

هزینه شرکت در آزمون استخدام شرکت های خصوصی

برای پرداخت هزینه شرکت در آزمون بخش خصوصی خرید کارت اعتباری نیاز است. این مبلغ در آزمون استخدامی بخش خصوصی سال 1400 برای یک دسته ی شغلی به مبلغ ۹۷۳۰۰۰ ریال بوده است. در نظر داشته باشید که در هر دسته امکان انتخاب 4 شغل را دارید. برای انتخاب دسته شغلی دوم (یعنی انتخاب حداکثر ۸ شغل) نیز مبلغ آن ۴۷۷۰۰۰ ریال بوده است. تا انتهای آزمون نیاز به پرداخت هیچ وجه دیگری نیست.

رشته‌های شغلی ارائه شده در آزمون استخدامی بخش خصوصی 1400

پنجمین دوره از آزمون استخدامی بخش خصوصی در سال 1400، به منظور تامین نیروی انسانی و متخصص در زمینه‌های مختلف کاری، برگزار شد. بیش از 2400 شرکت با ارائه 47000 موقعیت شغلی، متقاضی جذب نیرو های متخصص و با مهارت‌های بالا در زمینه‌های مختلف تجاری، صنعتی، دانش بنیان و… بودند.

رشته‌های شغلی مورد تقاضای شرکت‌ها و ارائه شده در آزمون استخدامی بخش خصوصی سال ۱۴۰۰ بنا به ماهیت، خدمات، حیطه کاری و… به 9 زیر مجموعه که تحت عنوان “دسته شغلی” مطرح شده، تقسیم می‌شوند. این 9 دسته شغلی به شرح زیر هستند:

  1. بازاریابی و فروش
  2.  سلامت
  3. فناوری اطلاعات
  4. فنی و اجرایی
  5. کارشناسی و ارائه خدمات
  6. مالی، اداری و حقوقی
  7. مدیریتی
  8. مهندسی
  9. هنر، رسانه و آموزش

خلاصه‌ای از مراحل شرکت در آزمون استخدامی بخش خصوصی

  • متقاضیان پس از ورود به سایت Inre.ir مشخصات فردی (مثل: سال تولد، جنسیت، مکان تولد و …) را تکمیل می‌کنند.
  • ازمیان 9 دسته شغلی که به شما معرفی می‌شود 2 دسته شغل و از هر دسته حداکثر 2 عنوان را انتخاب می‌کنند.
  • اطلاعات ثبت شده را بررسی و تایید نهایی می‌کنند.
  • در مرحله نهایی هزینه آزمون را اینترنتی پرداخت کرده و کارت ورود به جلسه را دریافت می‌کنند.

آزمون‌ها شامل سوالات چهار گزینه‌ای شخصیت شناسی، دانش و مهارت‌های عمومی و تخصصی شغل مورد نظرشان هستند. در مرحله دوم کارجویان پذیرفته شده به مصاحبه حضوری با شرکت‌ها دعوت می‌شوند. متقاضیان می‌توانند از طریق صفحه کاربری خود در سایت  Inre.ir در قسمت وضعیت معرفی به شرکت‌ها اطلاعات لازم را کسب کنند.

در مصاحبه‌های استخدامی یک شرکت خصوصی از کارجویان چه سوالاتی بپرسیم؟

وقتی لیست مهارت‌ها و توانایی‌های موجود در رزومه با خواست شرکت مطابقت داشته و فرد برای مصاحبه دعوت شده، باید سوالاتی در راستای محک زدن مواردی که کارجو در رزومه خود آورده بپرسید. 3 نمونه از این سوالات را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

1.می‌توانید این کار را انجام بدهید؟

نحوه پاسخگویی به این سوال می‌تواند یک دید کلی از کارجو به شما بدهد. چرا که بیشتر جنبه روانشناسی دارد. هدف آن کسب اطلاع از چگونگی اراده و اعتماد بنفس کارجو است.

2. آیا تمایل به انجام این کار دارید؟

این که کسی مجبور به انجام کاری باشد با اینکه واقعا بخواهد آن کار را انجام دهد بسیار متفاوت است. برای شرکت‌ها این که نیروی انسانی با خواست تمام مشغول به انجام کار باشد و به عبارتی از کارش لذت ببرد بسیار ایده آل است. چرا که این امر باعث افزایش راندمان کاری و سرعت پیشرفت شرکت خواهد شد. بنابراین بهتر است مطمئن شوید که مصاحبه‌شونده واقعا می‌خواهد که این کار را انجام دهد. زیرا مطالعات بسیاری نشان داده است که اگر فردی مجبور به انجام کاری باشد به مرور با افت راندمان و بعضاً سهل‌انگاری مواجه خواهد شد.

3.آیا فکر می‌کنید برای این کار مناسب هستید؟

پاسخ به این سوال یک جمع‌بندی در مورد توانایی و تمایل کارجو برای انجام کار را نشان می‌دهد.

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا